Bercuti dengan traveloka



Hi dan assalammualaikum awak semua. 

Lama jugak ye aku menyepi. Baru baru ni kawan baik aku #FFFFS satu lagi dh pun jadi bini orang. Haritu fadzillah (fad) kalini pun fadzillah jugak tp ni dila. Sama nama orang berbeza. Kitorang panggil depa ni kembar. Yela nama dh sama dh. Nama ayah lebih kurang je. Sorang zainuddin sorg nuruddin. Yang paling penting taik lalat pun lebih kurang gaiss. Hahahahaha. 

Korang ingat lagi tk aku pernah post pasal fad dlm pantang? Ingat okayy good. Kebetulan masa dila punya wedding ni. Time dia habis pantang. Lepas 4hari habis pantang cemtu la. Aku pun tk berapa nk ingat. Huhuuu. 

So majlis kawin dila pun sudah. Fad pun dh lepas pantang. Kitorang berlima ni plan la nk bercuti. Ala ala friendship goals gituhhh. Hahahaha. Husband memasing dh kasi greenlight so kami pun buat lah survey. And kalini aku mencuba satu apps ni. 'Traveloka' aku dengar orang ckp guna apps ni senang. Sepantas dan semudah abc katanya. Aku pun try lahh install kt phone. 


Ini lah rupa apps traveloka dkt smartphone korang tu akan muncul. Korang sendiri boleh nmpak kan ada hotel, flights, airport transfer dll. 

Kitorang berlima plan nk ke pulau redang. Tp tk sanggup wehh nk drive jejauh. Kalau dari perak ke sana omaigadddd! Kematu wehhh. Hahahaha. So kami decide nk naik train dari tapah ke KL sentral. Dari kl sentral pulak kami akan ambil KLIA EXPRESS untuk memudahkan perjalanan tanpa berhenti station yg lain. Senang dan jimat masa. Dalam 30 minit je dh sampai. Tk silap aku lah. So aku akan guna kan website traveloka untuk dapat KLIA Express ticket promo. Dapat promo lagi siapa tknk kan? Untung wehh. Hahaha. 

Rasanya kalau utk yg tak suka naik train. Yela train kn ramai orang. Rimas ke kan. Korang boleh try Airport transfer KLIA yang disediakan oleh TRAVELOKA ni. Dari depan pintu pagar dia amik. Terus sampai ke depan pintu Airport. Hahaha. Jangan risau dia beroperasi 24jam tau. Tapi aku tkde lah gunakan airport transfer. Aku lebih suka naik train. Sebab dgn kawan kawan kn. Boleh buat meriah sikit dlm train tu. Utk yg ada anak kecik atau bawak mak ayah tu. Sangat sesuai gunakan Airport transfer KLIA dari traveloka ni. 

Yang paling penting. Selamat dan TIADA CAS TAMBAHAN okayyyy! Apa yg korang byr masa booked tu. Tu jela. Semua dh termasuk sekali. Setel bab transport kan? 

Kitorang berlima cadang nk pegi dalam bulan dua atau tiga mcm tulaa. Sebabnya nk pegi sekarang. Biasanya pulau pulau kwasan terengganu tu berdepan dengan musim angin monsoon. Setahu aku, kebanyakkan resort akan ditutup sementara waktu dan bot pelancongan pula akan diberhentikan buat sementara waktu. 

So cadangan dipersetujui dan bulan Mac dipilih. Sebabnya boleh sambut besday siFad sekali. Survey punya survey. Kebanyakkan pakej termasuk sekali dengan pengangkutan feri dari Jeti, makan dan minum sepnajang menginap di resort (sarapan, lunch dan dinner), peralatan untuk snorkeling. Redang Lagoon Resort menjadi pilihan, sebabnya pakej termasuk dgn feri, makan, sewaan alat utk snorkling. Semua dh termasuk sekali. 

Aku pun jalankanlah tugas utk cari aktiviti yg menarik dekat dalam Pulau tu. 

Snorkling - Sesetengah resort dkt sini diorang ada kawasan snorkling diorang sendiri dkt dgn resort diorang. So tk perlu risau. Jalan sikit je tk semput pun. Dh boleh start dh. Hahaha. Aku biasa lah, kalau boleh keluar je dari pintu terus nk smpai je. Hahahaha. Badan berat kn malas lah nk jalan 🤪 Hahaha. Untuk snorkel dikawasan terumbu karang, bot disediakan dan pasir panjang adalah lokasi terbaik. 

Diving - walaupun aku ni bukan seorang yg sukakan aktiviti menyelam. Aku sejenis yg fikir bukan2 kalau dalam laut. Srs tk tipu. Hahaha. Tp diorang ckp kalau diving ni boleh berenang dgn penyu. Mcm best je. Ada yg pernah try tk? 

Sesiapa yg pernah ke pulau redang silakanlah bagi aku sepatah dua kata dan tips untuk aku gunakan kt sana nanti. Hehe

0 Comments