Piscart & Canva


Assalammualaikum, Hai. 

Alhamdulillah. Setel bab mengedit blog. Agak susah utk aku edit edit ni. Sebab nya aku guna fon je update blog aku. Laptop dh lingkup. Lama dh. Hahaha. Kalau aku buat perubahan besar pada blog tu. Contoh mcm skg ni. Template baru semua tu. Aku mereput dkt cc lah tu. Hahaa. 

Template tu aku guna template dari gooyabi punya template. Simple dan senang utk di edit. Yang aku senarai kn dlm credit section tu, aku gunakan tutorial dari blog diorang utk mengemaskan lg blog aku. 

Tapi header mcm biasa. Aku akan guna kan samada picsart takpun canva. Ya guna smartfon shaja. Aku hanya guna kn aplikasi Canva utk header yg baru ni. Sebelum ni, header yg besar gedabak tu. Aku guna picsart. Tp aku tktahu nk agak besar dan lebar dia. Itu yg jadi besar gedabak tuu. 

So kalini aku gunakan apps canva utk header. Sebabnya font lagi menarik dan paling best. Bila korg dh subcribe. Korang boleh save as transparent je. Tkpayah korang nk edit nk buang background. Cumanya susah lah nk cari ukuran yg betul. So sekiranya ada kecacatan pada blog aku. Macam biasa. Silalah inform ya! Sebabnya kalau tgok pakai fon semuanya okay. 

Tapi bila bkk dekat pc. Ya Allah! Besar gila header lama aku rupanya. Dh la mcm maybank dh blog aku tu. Nasib kuning + biru. Kalau kuning hitam. Banyak dh yg silap antara blog aku dgn maybank tu. Hahahaha. 

Sekiranya header kalini ada masalah apa apa. Pls bgtau aku yee. Dan kalau ada masalah lain. Pun bagitauu ye. Thankyou ❤️ Sekiranya korang nk try apps canva ni. Boleh la try. Buat banner ke, resume ke. Sangat mudah. 

4 Comments

  1. Tak pernah guna dua2 apps nih, macam menarik je Canva, lagi senang kalau boleh guna phone je :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua apps ni shu try sbb nk edit header guna fon. Canva susah nk agak dia punya width & height. Picsart boleh set width & height. Cumanya picsart kalau nk font cntik kena subcribe.

      Delete
  2. respect shuya edit semua guna phone je . Saya just update entry and reply komen je guna phone. Yang lain semua guna pc kat office . Hahahha . . . curi-curi masa edit blog since notebook saya pun dah lame lame jahanam . .Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hee. Tq. Shu mula pun tk pndai. Tp lama2 alhamdulillah ada improvement. Cuma ssh klau nk agak header tu. Dan kdg code ada yg tk betul. Huhuu.

      Delete