My smol business

 


Assalammualaikum dan Hi. 

Sepanjang PKP tu hari. Banyak sangat business yang kena tutup kan? Termasuklah kedai makan ibu aku. act, kedai ibu boleh je bukak, tapi ibu masa tu taknak bukak dan nak rehat dulu. Lagi pulak tak boleh dine in dan boleh takeaway je kan. So agak susah. Bukan susah sebab apa, sebab customer. Kadang tu ada customer yg degil. Kita kata tak boleh dine in, ketegaq ubi jugak nak dine in. Lepastu dok buat mana mana rancak konon dia tak takut lah apo lah. Ehh geram aku.

So ibu cuti dan aku pun takde buat apa kt rumah. Aku decide nak bukak satu bisnes. Dan akhirnya dapatlah aku bukak small business dengan modal yang kecil dan risiko agak tinggi.

Aku follow banyak page2 yang jual baju budak. Aku belajar macam mana nk tengok size dia cutting dia. Kain dia. ALLAH! Payah sangat aku rasa masatu. Yelah, seller lain boleh try size dekat anak, aku? Anak buah jejauh beb. Macam mana gaya aku nak tau size nii. 

Penyudahnya, aku join group dekat telegram. Baju direct dari vietnam. So leader dalam tu memang sangat membantu. Dari gambar sampailah ke size. Banyak yang dia guide. Geng dalam tu pun sangat best. Semua support each other. 

So dengan pengetahuan aku yg serba sedikit ni, aku mulakan lah business dengan hanya 10 helai baju. Dua design. Aku ingat lagi masatu aku amik pyjamas boy. Spiderman dengan mickey. First orang yang beli baju tu, kak sofea. Kakak yang baru aku kenal masa dekat penang. Dia beli 4helai untuk anak dia umur 3 dan 4 tahun. 

Masatu aku dah jem dah. Macam mana pulak aku nak tau size nii. Tp alhamdulillah kak sofea pernah beli baju from vietnam ni. Dia pulak ajar aku serba sikit. Hee.

Lepastu aku update dekat semua social media aku. Kawan kawan aku banyak support. Alhamdulillah sangat. First batch aku laku keras. Tapi sementara nak tunggu stock lain tu berjanggut jugaklah wehh. Yela masatu PKP lagi. Shipping amik masa dalam 2-4weeks. Tp aku bersyukur sangat dpt customer yg sangat2 supportive. Diorang semua sanggup BOOKED dulu even baju tak sampai lg.

Dan sekarang dah hampir setahun aku mulakan bisnes aku. Alhamdulillah aku dapat bayar yuran OSHA aku. Aku dapat beli laptop baru, aku dapat beli macam macam yang aku nak. Dan aku dapat hadiah kan barang berharga untuk anak buah aku, jadilah walapun tak mahal mana. Tapi aku sangat bersyukur dengan bisnes kecil aku. Aku dapat capai apa yg aku pernah angankan dulu.

Now aku tengah menabung duit kawen pulak. HEHEH. Korang mana yg nak beli baju untuk anak ke adik ke, bolehlah follow ig aku dan igshop aku. Tapi next month baru aku akan open balik. Sebabnya mini office aku tak siap lagi. EHEKK.

Korang doakan aku terus rajin dan berjaya dengan bisnes kecil kecilan aku ni tauu. InshaAllah comingsoon aku nak amik stock untuk baju courduroy untuk mak mak pulak. Doakan aku terus kuat tauu. HEE. 









0 Comments